Chcete se stát obchodníkem a nemáte předchozí zkušenosti? Láká vás práce v obchodě a ptáte se sami sebe, jestli v oboru uspějete?
Anička Schwarzová sepsala na základě vlastní praxe i sdílených zkušeností našich klientů, tipy na to, jak začít pracovat v obchodě, s čím počítat a co nemá obchodníkům chybět.
Obsah článku 10 tipů na to, jak se stát obchodním zástupcem:
- Mám chuť a zájem
- Připravím se na pracný začátek
- Nebojím se prvních neúspěchů
- Investuji čas a energii do seberozvoje
- Využívám networking a profesní síť
- Oslovuji firmy z okolí
- Vím, v jaké oblasti obchodu se cítím nejlépe
- Dobré jméno mám jen jedno
- Neusnu na vavřínech
- Analýza osobnosti
Mám chuť a zájem
Naše uchazeče, kteří jsou obchodem nepolíbení, zajímá, jak se do oboru dostat. Na pohovoru se mě často ptají: „Jaký bych měl být? Co na začátek potřebuji? Na co se mám připravit?” Někdy se jedná o absolventy, jindy zase o zkušené lidi, kteří chtějí změnit obor a v obchodování a komunikaci s lidmi nově spatřují svůj potenciál. V první řadě takovým lidem nesmí chybět chuť a nadšení. V tom vidím základ úspěchu. Každý se může naučit cokoliv, když chce. Nebojte se tedy na pozici přihlásit i bez předchozích zkušeností.
Připravím se na pracný začátek
Po nástupu počítejte s pernějším obdobím. Bude chvíli trvat, než se zorientujete v procesech, nových produktech nebo službách, které budete nabízet. Než překonáte prvotní bariéry v komunikaci s klienty a než pro vás telefonování a osobní či online schůzky budou přirozené. Myslím, že je dobře, když nový obchodník cítí ze začátku lehkou nervozitu a pokoru. Pár mistrů světa, kteří přišli nově do obchodu, jsem už zažila. Většinou jejich hvězda brzy zhasla.
I když to asi neradi čtete 😊, počítejte na začátku s přesčasy a časovou investicí. Abyste se co nejrychleji dostali do oboru, musíte intenzivně telefonovat, psát e-maily a chodit po schůzkách. Součástí zaučení bude i stínování zkušeného kolegy, školení, pročítání produktových materiálů, procházení prezentací i nasávání inspirace z podcastů rozhovorů nebo článků. Na přípravu a administrativu vám občas zbyde čas jen po večerech nebo o víkendu.
Nebojím se prvních neúspěchů
Obchod je dlouhodobá záležitost. Výsledek se může dostavit za několik měsíců i let. Může se stát, že ze začátku budete čelit neúspěchu. Je naprosto běžné, že vás budou oslovení klienti ve větší míře odmítat. Možná uděláte i pár kotrmelců a chyb. Nepropadejte ale skepsi, z přešlapů se co nejvíc poučte, chybu považujte za přítele 😊 a buďte trpěliví. Píle a vynaložené úsilí se vám jako bumerang vrátí.
Investuji čas a energii do seberozvoje
Pravidelně se v oboru vzdělávejte. Spousta materiálů a zdrojů je dostupných i zdarma. Prohledejte internet, ptejte se lidí z oboru, kam chodí pro inspiraci, poslouchejte zajímavé podcasty, čtěte blogy, odebírejte newslettery a účastněte se webinářů.
Využívám networking a profesní síť
Rozhazujte sítě, mluvte se známými a lidmi kolem sebe o tom, co děláte. Nikdy nevíte, kdo si zafixuje, jaký produkt nebo službu nabízíte, a komu vás dál doporučí. Pracujte aktivně s LinkedIn a navazujte spojení i tam. Mně osobně doporučení právě z profesní sítě velmi dobře funguje. Je to ale běh na dlouhou trať, nečekejte první vlaštovky po měsíci práce. Networking a ambassadoring chce čas. Vytrvejte a nelekněte se, že po několika měsících práce objednávka z LinkedIn ještě nepřišla. Je naprosto běžné, že vás sami klienti osloví až po roce a více.
Oslovuji firmy z okolí nebo výrobce mého oblíbeného šamponu
Když nevíte, koho oslovit s nabídkou, nebo máte při akvizicích ze začátku blok, pomozte si různými motivačními triky. Oslovte například firmy “kolem komína”. Vytipujte si klienty, kteří sídlí kolem vás a zavolejte jim jako soused. Máte oblíbeného výrobce produktu, který máte doma? Zavolejte a řekněte mu, že jeho produkt znáte a kupujete si ho. Po takovém icebreakingu z vás spadne tréma a mnohem lépe pak navážete při dalším jednání.
Vím, v jaké oblasti obchodu se cítím nejlépe
Poznejte sami sebe. Možná jste spíš vztahový obchodník, preferujete dlouhodobé vztahy, táhlé a opakované aktivity, které vedou k jedné objednávce, vám nevadí. Nebo naopak nejste trpělivý a obchod raději uzavíráte svižně a stručně. Řekněte si, jaký typ obchodníka jste, a podle toho se zaměřte i na druh produktu nebo služby.
Věřím, že vztahový obchodník se sice může pohybovat v oblasti rychloobrátkového zboží a jednorázového využití nějakého produktu, ale dlouhodobě spokojenější a motivovaný bude spíše v oblasti služeb nebo produktů s opakovaným odběrem a možností vytvářet právě zmiňované vztahy s klienty.
Dobré jméno mám jen jedno
Nekazte si své jméno nevhodným nebo neetickým jednáním. Přistupujte ke svým obchodním partnerům, klientům i kolegům za všech okolností férově. Buďte čitelný obchodník, obchody uzavírejte transparentně a se všemi zákazníky jednejte stejně. Dobré jméno se získává zpět obtížně. I když změníte oblast byznysu a budete mít pocit, že jste před špatnou pověstí utekli, není tomu tak – reputace vás vždycky doběhne (dřív nebo později).
Neusnu na vavřínech
Přeji vám mnoho úspěchů ve světě obchodu. Nezapomeňte se ale dál rozvíjet a pracovat sami na sobě, i když dosáhnete kýžených výsledků. Doba je rychlá a vítěz, kterému šly jeden měsíc obchody nejlépe, může být už příští měsíc outsider.
Analýza osobnosti
Pokud stále váháte, jestli se stát obchodníkem nebo máte pochyby o tom, zda takovou práci zvládnete, doporučuji analýzu osobnosti, která vám prozradí více. Na trhu je spoustu diagnostických nástrojů. I my jeden šikovný používáme. Naší diagnostikou projdou všichni uchazeči, kteří se u nás hlásí na pracovní pozice. I lidé k nám do týmu touto diagnostikou před nástupem prošli. Výstupy z analýzy přesně popíší, jaký typ člověka nebo konkrétně obchodníka jste, na co se při vstupu do světa obchodničiny zaměřit, a jak vytyčeného cíle snáze dosáhnout.
Přeji vám hodně štěstí a úspěchů ve světě obchodu. 🙂
Anička Schwarzová
spoluzakladatelka Novim