Scroll Top
nabor-v-roce-2024-bilance-predpoved

Nábor zaměstnanců v roce 2024

Nábor zaměstnanců se mění

Rok 2024 byl pro Novitim plný inspirace, výzev a zajímavých spoluprací. Pomáhala jsem firmám nejen hledat nové kolegy, ale také přemýšlet o náboru a péči o zaměstnance trochu jinak. Náš nábor se točil i kolem obchodních pozic. Jaké jsou statistiky hledaných pozic do sales a co se meziročně změnilo? Ráda se podělím o moje postřehy a data z loňského roku.

Staré přístupy přestávají fungovat

Upřímně, občas mě překvapuje, kolik firem se stále drží zažitých postupů. Třeba i deset let dělají nábor stejně – každý měsíc vypustí inzerát na velký pracovní portál, v lepším případě dají text i na své webovky a pak čekají, kdo odpoví. Když nepřijde žádná reakce, často od nich slyším: “ To je proto, že lidi nejsou.“ A jsou překvapení z toho, jaká kouzla máme, když jsme jim za krátký čas uchazeče našli.

Ale musím říct, že potkávám i otevřené hlavy a uvědomělé firmy. Mám i klienty, kteří si situaci uvědomili a rozhodli se dělat nábor jinak. Jsou otevření novým přístupům, zkoušejí různé zdroje, přemýšlejí, jak a kde oslovit kandidáty efektivněji a jak hodně je potřeba otevřít nůžky. A víte co? Funguje to.

 

Péče o zaměstnance jako standard

Jedna z věcí, která mě vloni potěšila, je, že čím dál víc firem si začíná vážit svých lidí. Nejde jen o potřebu „najít zaměstnance,“ ale také je udržet a pečovat o ně. Zajímá je, jak mohou zlepšit firemní kulturu, co udělat, aby se zaměstnanci cítili dobře, a jak jim pomoct růst.

Společně jsme pracovali na projektech, kde klienti chtěli nastavit nábor a HR procesy koncepčně, nejen improvizovat. Chtěli se věnovat rozvoji svých lidí a vytvářet takové prostředí, aby se zaměstnanci cítili dobře a oceňováni. To je směr, který má obrovský smysl a dlouhodobý pozitivní dopad na fungování celé firmy.

Když vyhraje koncepce nad chaosem

Jedna z mých oblíbených spoluprací z loňska byla se společnostmi, které se dostaly do situace, že jejich HR tým nebo CEO, který na to byl sám, nábor nezvládali a tušili, že musí v oblasti náboru a jejich přístupu ke značce zaměstnavatele přijít změna. Stáli před volbou: buď zkoušet změny nahodile a doufat, že to vyjde, nebo se do projektu pustit koncepčně a s jasnou vizí a strategií.

Vyhrála druhá varianta. A právě tady jsme mohli pomoci. Společně jsme si sedli, podívali se na jejich současné procesy a zjistili, co je trápí a co brzdí. Stanovili jsme cíle a vytvořili plán, kam se chtějí v náboru a HR obecně dostat.

A výsledek? Po pár měsících přišly první pozitivní změny. I když je na dlouhodobé závěry ještě brzy, některé věci se povedly a jsou vidět už teď. Například:

Lepší komunikace a jasnější náborové procesy udělaly na uchazeče dojem a zajistily skvělý zážitek kandidáta.

Cílený a aktivní nábor vedl k rychlejšímu obsazení pozice a tím pádem i k větší produktivitě firmy.

Pečlivě naplánovaný a strukturovaný onboarding nováčci ocenili. Nefluktuovali tolik, protože jejich zaučení bylo promyšlené a v podporujícím prostředí byli více loajálnější a spokojení.

Jak jsme v roce 2024 hledali obchodníky

Z celkového počtu pozic, které jsme pomáhali našim klientům obsadit v roce 2024, tvořily obchodní pozice  aždá naše čtvrtá pozice byla zaměřena na obchodníky.

Každá čtvrtá pozice do obchodních týmů. Co se na trhu práce děje?

Ačkoliv pomáháme klientům obsazovat širokou škálu pozic napříč průmyslem, službami, IT a dalšími obory, obchodní role tvoří významnou část naší práce. Data tak podtrhují skutečnost, že obchodníci stále patří mezi nejžádanější a nejvíce poptávané pozice na trhu práce.

Meziročně jsme zaznamenali nárůst podílu obchodních pozic.  Z 23 % v roce 2023 na 25 % pro rok 2024.

 

 

Vzrůstající počet hledání obchodních pozic se mi nezdá náhodný. Firmy si ještě víc uvědomují, že kvalitní obchodníci jsou klíčem k úspěchu, nejen v tradičních obchodních modelech, ale i v oblasti digitalizace a nových způsobech. Cítím, že všechny firmy hledají posily do sales týmů. Když se s někým potkám, třeba i na networkingu, řešíme pořád dokola, že obchodníků je potřeba víc. Naši klienti tlačí na obchod a jeho efektivitu, na množství dealů, rozsah služeb i zákaznickou péči. Chtějí pomáhat nejen novým obchodníkům v začátcích, ale i těm stávajícím. Takže i o dlouhodobý rozvoj týmů a jednotlivců je mnohem větší zájem. Klienti vědí, že to, co do svých lidí vloží, jim zase zpátky do firmy přinesou. Proto pomáháme naší diagnostikou, aby byli obchodníci ve firmách dlouhodobě motivovaní a spokojení.

Nabízená fixní mzda se v posledním roce skoro nezměnila

Průměrná fixní mzda na obchodní pozice u našich personálně marketingových kampaní se v roce 2024 pohybovala na částce 47 000 Kč. V předchozím roce 2023 byla průměrná mzda ve fixu 46 000 Kč. To znamená, že mzdy se u obchodních pozic meziročně skoro nezměnily. Vnímám u našich klientů, že chtějí veškeré náklady, včetně mzdových, držet na uzdě. Proto ani tento rok neočekávám, že by se mzdy výrazně v sales segmentu navyšovaly.

Co jsem ale v posledních měsících zaznamenala, je větší zájem  obchodníky ve firmách rozvíjet a věnovat se jim. I náklady na školení a rozvoj, ať už externí nebo i interní přímo od manažerů v týmu, nejsou zanedbatelné položky. Vychovat si dobrého obchodníka, zaučit ho a předat mu potřebné know-how něco stojí. Z pohledu samotného obchodníka je to investice do jeho rozvoje. Zaučení a dlouhodobá podpora od firmy přináší ovoce při plnění obchodních cílů. Stejně tak školení a rozvoj zvyšují potenciál obchodníka a možnosti uplatnění v jeho dalších kariérních etapách. Proto je fajn, když vzdělávání jako benefit manažeři obchodních týmů se svými lidmi také probírají.

Co si z minulého roku odnáším?

Změny a inovace v náboru opravdu fungují. Stagnace a staré přístupy už nestačí k tomu, aby se hlásili dobří uchazeči. Ale když se firmy rozhodnou nábor dělat jinak a aktivně, to znamená s promyšlenou strategií a péčí o lidi, výsledky na sebe nenechají dlouho čekat.

Vidím, jak se firmy přizpůsobují novým trendům a technologiím. Některé se se situací vypořádávají i škrty v sales týmech. Přesto poptávka po těch nejlepších obchodnících zůstává silná. Pro úspěšné firmy, které chtějí růst, je pořád klíčové mít skutečné srdcaře, kteří se dokážou přizpůsobit a dělat prodej dobře i v těch nejnáročnějších podmínkách. A to je příležitost, kterou na trhu práce stále vidím.

Hodně štěstí v náboru (nejen) obchodníků!

Potřebujete poradit s náborem zaměstnanců? Dejte nám vědět. Probereme nezávazně vaše představy a potřeby.  Klikněte TADY

Hledáte  tipy a triky, jak být v náboru konkurenceschopní a mít skvělý tým? Podívejte se na další náš článek.

Angažovanost zaměstnanců v ČR klesá! 

Srovnání náboru s rokem 2023 najdete na webu Business Animals, kam pravidelně také přispíváme: Jaký byl v náboru rok 2023

 

Chcete tento článek s někým sdílet?

Nejnovější příspěvky
Clear Filters

Nábor zaměstnanců se mění Rok 2024 byl pro Novitim plný inspirace, výzev a zajímavých spoluprací. Pomáhala jsem firmám nejen hledat nové…

Jak na nábor a udržení zaměstnanců: HR trendy v roce 2025 Na první pohled se může některým HR a personalistům zdát, že jejich…