Skip to content

10 tipů, jak si naplánovat nábor zaměstnance

Nedávno jsem mluvila s klientem, který nás oslovil, aby zjistil, jaké jsou možnosti spolupráce. Váhá, jestli si vzít někoho na pomoc anebo si nábor zaměstnanců jako majitel firmy dál obstarávat sám. 🤔 Jedná se o menší firmu z masného průmyslu se  40 zaměstnanci a 20 dohodáři. Nyní potřebuje velmi rychle nabrat dalších 15 lidí do výroby. Náborový proces si doteď řídil sám, není odborníkem na personalistiku, je člověk z praxe. A vždycky se to nějak podařilo a dobře dopadlo. 🙂 Většinou se zeptal známých a ti se zase poptali svých známých, zaměstnanci doporučovali svoje rodinné příslušníky… Najednou na něj situace a potřeby výroby tlačí. Nový zaměstnanci nejsou, masné výrobky naopak „frčí“. Proto náš klient potřebuje další zdroj uchazečů a zároveň by si rád v náboru udělal nějaký systém.

Dost často má nedostatečná náborová strategie za následek řadu negativních dopadů na firmy. Především pak nábor špatně zvolených lidí, kterým věnujete svůj čas, energii, finance… Nakonec úplně zbytečně. 😤🥺 Sepsala jsem, pár univerzálních tipů, jak eliminovat riziko a důsledky špatného náboru.

10 užitečných tipů pro nábor:

  1. 🔵 Pojměte nábor jako projekt, který má několik nezastupitelných fází.
  2. 🟡 Předem si ujasněte, koho přesně hledáte. Nestřílejte od boku a nezkoušejte hledat „nanečisto“.
  3. 🟢 Promyslete si jaké zdroje při hledání využijete. Interní nebo externí. Stojí za to se ptát i svých současných zaměstnanců na doporučení jejich známých.
  4. 🔴 Určete si časový plán na celý nábor. Kolik času chcete věnovat každému pozvanému uchazeči a kolik kol výběrového řízení plánujete.
  5. 🟣 Zvolte si techniky náboru. Co v jednotlivých kolech budete zjišťovat, zda se sejdete online nebo rovnou osobně a také s kým se má uchazeč na pohovoru vidět.
  6. 🟤 Ten nejužší okruh uchazečů pozvěte na méně formální setkání, například do výroby nebo kanceláře mezi jejich budoucí kolegy, případně si s nimi dejte neformální oběd. Spousta věcí už v této fázi vyplave napovrch.
  7. ⚫ Zvažte zařazení analýzy osobnosti nebo diagnostiky uchazečů, které vhodně výběrové řízení doplní. Minimalizuje tak nepříjemná překvapení nebo slabé stránky kandidáta, které vyjdou najevo později.
  8. ⚪ Všechny uchazeče po celou dobu náboru udržujte informované o dalších krocích. Ať už je zamítnete nebo pozvete do následujících kol, mějte na paměti, že komunikací s uchazeči budujete svou vlastní značku. Nikdy nevíte, kdy se z odmítnutého kandidáta stane v budoucnu váš zákazník, kolega, konkurent nebo zákazník hodnotící váš přístup.
  9. 🔵 Naplánujte proces onboardingu a adaptace – uvedení nového zaměstnance na pozici a celkově ve firmě. Pomáhá, když si sami představíte, co byste v nové práci na začátku uvítal a jak byste se chtěl cítit a co všechno potřebujete znát nebo vědět. Od kafe, parkování, přes BOZP až po vychytávky pomáhající v práci.
  10. 🔴 Položte si tyto otázky a upřímně si na ně odpovězte. Dává smysl, abych se do náboru ve všech jeho fázích zapojoval já sám, nebo mi s tím může pomoci někdo z kolegů? Máme čas, dovednosti a finance, abychom zvládli všechny body výše?
Avatar photo

Pokud máte jakoukoli reakci, dotaz nebo požadavek, napište mi na email anicka@novitim.cz nebo rovnou zavolejte na číslo +420 605 315 997. Ráda vás uslyším.

Back To Top