Zoomers. Jsou to dříči, ale chtějí dost volna na své koníčky a přátele.
A kdo vlastně zoomers jsou? Jde o označení zástupců generace Z. Lidé, kteří se narodili přibližně mezi lety 1995 až 2010. Někdy se jim říká i “internetová generace“. Žijí rychle, nemají rádi dlouhá čekání a zdlouhavé procesy. Vyhledávají raději vizuální podněty a interaktivní metody.
Podle nejnovějších studií budou zoomers do roku 2025 tvořit 27% celosvětové pracovní síly. S nimi přichází na pracoviště několik nevyhnutelných ale pozitivních změn, kterým by zaměstnavatelé měli věnovat pozornost.
A tak jsme pro vás sepsali čtyři hlavní očekávání generace Z, nejmladších zoomers, a tipy, jak s nimi v HR pracovat.
- Tito zaměstnanci chtějí mít pocit sounáležitosti a být nadřízenými více oceňováni. Pokud se cítí angažovaní a za značkou zaměstnavatele stojí, pracují velmi tvrdě.
Náš tip: Zapojte své zaměstnance, učte je dovednostem, které na pozici potřebují a nechte je u vás vyniknout. Dostatečně a pravidelně oceňujte jejich úspěchy a dobrou práci. - Rovnováha mezi soukromým a pracovním životem je pro ně zásadní. Neprahnou čistě po práci na dálku, chtějí být v kontaktu se svými kolegy i v kanceláři.
Náš tip: Umožněte flexibilitu a kombinaci. Dejte jim možnost pracovat ve dnech a časech, které preferují, třeba o víkendu výměnou za některý všední den. Pokud je to možné, zaveďte u vás hybridní styl práce. Nechte vybrat zaměstnance dny, kdy chce pracovat z kanceláře a kdy z domova. - Mají high-tech očekávání. Narodili se do internetové a digitální doby.
Náš tip: Abyste si své talenty ve firmě udrželi a nové přilákali, umožněte jim přístup ke kvalitním technologiím. Často zvýší produktivitu, motivaci i loajalitu. Udělejte zaměstnanecký průzkum, zjistěte, jaká vylepšení by navrhli vašemu technologickému balíčku. Zhodnoťte požadavky zaměstnanců a vaše možnosti. - Hledají autenticitu a inkluzi. Zastávají pevné hodnoty a přesvědčení. Očekávají stejný přístup zaměstnavatele k sociální spravedlnosti.
Náš tip: Nechte své zaměstnance svobodně se vyjádřit. Více se jako firma soustřeďte na společenskou odpovědnost a buďte v tomto tématu otevření dialogu a komunikaci.
Tohle všechno je fajn k nalákání a udržení si talentovaných zaměstnanců ve firmě.
Ale je to stejné i v kontextu poptávky služeb a produktů. Pokud jako firma chceme přilákat novou generaci Z do skupiny našich zákazníků, musíme se také přizpůsobit jejich očekáváním.